måndag, september 04, 2006

Keep it loose Keep it tight

Hur kan en pengeltågsvagn full av människor vara så tyst? Nästan utan undantag ser jag döda andefattiga blickar. Någon löser korsord och någon läser en pocketbok från topplistan. Något av Guillou eller den där om fruar från Mossviken. Tjejen med militärjacka och hästsvans slumrar mot fönstret och den äldre damen mitt emot mig spänner sina armar hårdare runt sin väska när killen från möjligtvis Balkan sätter sig bredvid. Det är tyst och man kan, om man lyssnar noga, höra missnöjet som jäser. Alla i vagnen andas missnöje. Kanske över livet själv, kanske över jobbet eller kanske över den tvättid som väntar dem vid slutdestinationen. Ett leende besvaras med sänkta blickar och olust. Människorna i vagnen tycker jag synd om. Levande död kan inte vara kul.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det beror på vilken tid man åker.
På morgonen är det dödfött att vara trevlig.När man sitter på tåget hem är det dödfött. Bäst är det på helger mitt på dan. Då är det bara slött.

 

Free Blog Counter