tisdag, januari 22, 2008

Alla som inte dansar är djurgårdsmän

Låg hela natten till igår med feber och svor åt mig själv för att jag inte kunde somna. Den sista gången jag kollade på klockan var den 05:30 och halv åtta steg ljudet från väckarklockan, som också fungerar som mobiltelefon, över rummet. Lyckades med nöd och näppe ta mig till köket för att koka kaffe och knapra Ipren. Kände mig lagom peppad att sätta igång med att repa in mitt examinationstal som jag skulle hålla för de nya studenterna framåt eftermiddagen. Tröttheten botar man lätt med kaffe, i varje fall på kort sikt, men det största problemet var att jag inte kunde äta. Det kan jag aldrig när jag har feber. Där satt jag i mitt kök, med en stor portion makaroner med falukorv framför mig, och jag var svinhungrig. Men så kommer vi till tuggandet. Allt som jag stoppar i munnen när jag har feber blir vidrigt. Konsistensen, smaken och lukten bildar en osynlig vägg av äckel som jag inte kan ta mig igenom. Det är som om något vitalt och centralt inom mig brakar ihop och kvar finns bara ett tomt, men ganska tjusigt, yttre skal som inte vill ha någon näring alls. Tills kroppen fixar febern är jag out of order vad gäller föda så det var bara att plasta in den kulinariska drömmen och slänga in i kylskåpet.

På kvällen satt jag åter igen i mitt kök. Denna gång i stort sett feberfri och framförallt proppmätt. (Tack du store microvågsugnuppfinnare! Jag ÄLSKAR dig.) Framförandet var avklarat och jag kände mig allmänt tillfreds när mittenbrorsan Holmes ringde på dörren för lite vardagshäng. Vi äter lösgodis, snackar skit och fnittrar som det inte anstår ”vuxna män” och klockan midnatt faller jag i sömn med ett belåtet flin på läpparna



…som satt kvar när jag vaknade imorse. Vaknade tidigt och insåg att jag inte behövde vara i skolan för ens klockan två. Feberfri och med matlust satte jag mig i soffan och åt frukost medan jag såg Marocko möta Namibia i Afrikanska mästerskapen. Alloudi gjorde hattrick innan första halvtimmen var spelad och det förvånar mig mycket om han spelar kvar i Al-Ain i Förenade Arabemiraten innan nästa transferfönster stänger.

Nu sitter jag ensam i en av skolans datasalar efter föreläsningen i språkanalys och dödar tid innan det är dags att köra ex-talet igen, men denna gång inför kvällskursarna tillsammans med klasskamrat Malin.

Godkväll.

Inga kommentarer:

 

Free Blog Counter