fredag, oktober 26, 2007

Etik bland Media är en modern myt

När ansvariga utgivare och journalister ser framför sig hur lösnummerförsäljningen och tittarsiffrorna ökar finns ingen hederskodex. Man skyddar dömda sexbrottslingar men hänger ut folk som är MISSTÄNKTA för brott som om åklagarsidan har tur leder till dagsböter.

Igår kväll hängde tv3:s Insider ut elva män som medlemmar av AIK:s kategori C supportrar Firman Boys. Dessa elva män hängdes ut med namn och bild i nationell tv. En av männen fick besök av ett kamerateam från tv3 på den försäkrings- och investeringsfirma han är VD för. Tv3 gick inte bara ut med hans namn och bild utan även företagets namn hängdes ut.

Sju av de här elva männen figuerar i den rättegång som påbörjades tidigare i veckan. Upprinnelsen till rättegången är händelserna på läktaren på matchen mellan AIK och Hammarby 2004.
http://youtube.com/watch?v=iHS_46yis1M

Hela Insider igår gick i sensationsjournalistikens tecken. Under hela programmet gick faktafelen och osanningarna som en röd tråd. Medias makt skrämmer mig och jag erinerar plötsligt alla de inslag jag sett på Insider och liknande program där de tagit upp och kartlagt grupper och företelser jag inte har någon koll på. Man sväljer det media säger med hull och hår. I just det här fallet har jag efter mina snart 15 år som mer eller mindre aktiv fotbollssupporter i stockholm kunnat bilda mig en egen och långt mer sanningsenlig bild av det som Robert Aschberg och hans anhang målar svarta rubriker kring.

Den här diskussionen handlar egentligen inte om huruvida huliganismen är ett stort problem i dagens sverige. Det idrottsrelaterade våldet har funnits i sverige sen 70-talet i istort sätt samma utsträckning som nu men det har i dagsläget blivit "inne" bland medierna att skriva om det fotbollsrelaterade våldet och Svenssons utan någon som helst koll eller förhandskunskap får bilden av att det här är något som utvecklats explosionsartat det senaste året och blivit en fara för allmänhetens säkerhet. Men som sagt, det är inte det jag vill diskutera, det kan vi göra över en öl någon gång.

Det som skrämmer mig mest är faktumet att det här elva männen hängs ut INNAN de blivit dömda. De är MISSTÄNKTA för våldsamt upplopp samt i några fall anstiftan till våldsamt upplopp. Händelsen finns att skåda i youtubeklippet en bit upp. Klippet visar hur ett hundratal män/kvinnor river,rycker, sparkar och slår på ett staket. Är det ett brott, vilket det inte ens är innan någon blivit fälld för det, som rättfärdigar tv3:s och insiders etiska övertramp?

Det var inte många år sedan som jag själv tillsammans med ett antal Bajenkompisar blev delgiven misstanke om just anstiftan till våldsamt upplopp, våldsamt upplopp samt misshandel i samband med ett Hockeyderby mot Aik. En natt i arresten och tre månaders väntan på post från polismyndigheten senare fick vi veta att åtalet var nedlagt pågrund av bristande bevisning. Inte alls förvånande med tanke på att det ända som skedde var i samförstånd med "offren". Det fanns ingen anmälare och det fanns ingen grund för någon anmälan. Men eftersom polisen lagt stora resurser på säkerheten denna afton ville de ha något att visa i sina rapporter. Rent hypotetiskt skulle det alltså kunnat vara mig och mina vänner som tv3 hängde ut. Framförallt med tanke på att Insider referarar till EN enskild händelse(se klippet).

Jag vill inte ens tänka på vilka konsekvenser insiders tilltag kommer att få för de personer som hängts ut. Det kommer bli problem med familj, vänner, släkt, arbetskamrater(om de nu får behålla sina jobb). DÖMDA sexbrottslingar och pedofiler skyddas av journalisternas "etik" men misstänkta staketryckare kastas åt vargarna. Jag finner inga ord.

Inga kommentarer:

 

Free Blog Counter